Swedish Modelworks

Villkor

Köp- och leveransvillkor

Allmänt

Köpvillkoren är tillämpliga i fall Svensk eller annan tillämplig lag ej föreskriver villkor som är i konflikt med desamma.

Samtliga priser anges i svenska kronor inklusive moms.

För privatkonsumenter gäller Konsumentköplagen samt Distansavtalslagen.

Alla beställningar och betalningar i vår webbshop sker via Internet.

För att få handla i vår webbshop behöver du vara 18 år eller ha målsmans tillåtelse innan köpet genomförs.

Beställningar som görs i annan persons namn utan dennes medgivande, eller på annat sätt som medför att vi lider ekonomisk eller annan skada polisanmäls.

Genom att du skickar iväg din order så har du godkänt köpet och våra köpvillkor.

Produktbilder

Vi har försökt få fram och visa en rättvis bild av våra varor. Färgtonerna kan skifta från olika skärmar till utseendet i verkligheten.

Priser / Betalning

Alla priser är inkl. moms som är 25%.

Reservationsavgift

Vid reservation/förbeställning av en produkt tas en reservationsavgift alltid ut.
Denna reservationsavgift dras sedan av från produktens fullpris vid slutbetalning.

Observera! Om kund skulle ångra ett köp av en reserverad/förbeställd produkt kan detta endast göras innan(!) denne gjort sin slutbetalning. Kunden måste då kontakta oss omgående via vårt kontaktformulär för att vi skall kunna omdirigera produkten till nästa kund i reservationskön.
(Mera information under Ångerrätt.)

Reservationsavgift återbetalas ej.

Betalningsalternativ

Vi har valt det svenska företaget PayEx som betalningshanterare för deras smidiga helhetslösning.

För att säkerställa att även våra internationella kunder kan betala på ett smidigt och säkert sätt erbjuder vi även möjlighet att betala via PayPal. Du kan även göra kortbetalningar via PayPal utan att behöva ett eget PayPal konto.

Betalning görs i förskott antingen direkt via PayEx (kortbetalning, Swish) eller via PayPal.
Kunden behöver ej ha ett eget PayPal-konto för att kunna göra en kortbetalning via PayPal.

Fraktkostnad tillkommer på alla beställningar.

Vid reservation/förbeställning av en produkt tas fraktavgiften ut först när varan kommit till vårt lager och kunden gör sin slutbetalning.

Leveranser

Vi försöker alltid skicka varorna senast dagen efter att betalningen finns med på bankens lista vilket innebär en normal leveranstid på 1-2 veckor inom Sverige.

Vi skickar beställningar som postpaket.
Vi tar inte ekonomiskt ansvar för eventuella förseningar beroende på fraktföretaget.
Leveranser sker inom Sverige med Postnord, DHL eller Bring beroende på kundens önskemål.

Det är ditt ansvar som köpare att se till att den leveransadress som uppgivits till oss vid beställningstillfället är korrekt och att alla kunduppgifter stämmer

Kommer brevet/paketet åter på grund av att kunden angett fel adress står kunden för den faktiska portokostnaden vid andra sändningen.

Har din leverans ej dykt upp inom 14 dagar från det att du fått mejl om att den är skickad så måste du höra av dig omgående!

Ångerrätt

Du har enligt Distansavtalslagen, rätt att ångra ett köp inom 14 kalenderdagar från mottagandet.
För att begära ångerrätt enligt Distansavtalslagen kontaktar du oss via vårt kontaktformulär och uppger de uppgifter vi behöver. Varan skall återsändas i originalförpackning och emballerad enligt våra rekommendationer. Önskar du returnera något så kontakta oss alltid via kontaktformuläret så berättar vi hur du går tillväga.

Observera! Ångerrätten gäller endast om produkten är i sitt ursprungliga skick i obruten förackning!
Ångerrätt gäller inte förhandsbeställda varor, förbokningar/reservationer.

Returfrakt står du som köpare för vid åberopande av ångerrätt. Ej uthämtade paket gäller inte som om du utnyttjar ångerrätten.

Reklamationer

Vid reklamation måste du kunna visa upp faktura, kvitto eller annan handling som styrker ditt inköp.

Upptäcker du att din vara kan ha skadats i transporten. Anmäl i så fall skadan direkt till distributören.

Privatpersoner har enligt konsumentköplagen tre(3) års reklamationsrätt oavsett vilken garantitid som gäller på en vara. Reklamation skall göras inom skälig tid från det att felet upptäckts. Det är vid reklamation efter garantitidens utgång köparen som skall påvisa att fel man anmärker på fanns redan vid leveranstillfället. Reklamerad vara skall kunna skickas tillbaka till oss, släng därför aldrig en defekt vara!

Dina personuppgifter hanteras i enlighet med gällande bestämmelser i personuppgiftslagen (PUL).

Tvist

Vid tvist där köparen är privatperson har vi som policy att alltid följa Allmänna Reklamationsnämndens (ARN) rekommendationer.

Force Majeure

I händelse av krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighets beslut, uteblivna leveranser från underleverantörer, fördyrande omständigheter, samt därmed jämförbar händelse utanför vår kontroll vilken ej skäligen kunnat förutses, och påverkar ingångna avtal samt utfästelser från vår sida, som gör att vi ej kan hålla nämnda avtal/utfästelse, skall utgöra grund till att vi befrias från våra förpliktelser att fullgöra nämnda avtal.

Visa ditt intresse! När denna produkt har släppts får du ett e-postmeddelande att den finns tillgänglig.